Van Albuquerque naar Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Chantal Zaunbrecher - WaarBenJij.nu Van Albuquerque naar Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Chantal Zaunbrecher - WaarBenJij.nu

Van Albuquerque naar Flagstaff

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

02 Mei 2014 | Verenigde Staten, Flagstaff

Op deze dag rijden we van Albuquerque naar Flagstaff, ongeveer 524 km.
We vallen iedere keer weer van de ene in de andere verbazing.
Wat heeft (ook) New Mexico een mooi landschap.
Enorme rotsen met de meest uiteenlopende vormen en kleuren, je weet gewoon niet wat je ziet, en dat gaat zo de hele middag door.
Dit is ook het gebied waar nog veel indianen wonen. Ze wonen erg afgelegen en is allemaal nogal primitief.
Langs de weg proberen ze zelf gemaakte kleden en sieraden te verkopen.
Jagen doen ze ook graag heb ik gelezen, wel nieuwsgierig naar wat ze dan allemaal vangen, weet eigenlijk nog te weinig van dit gebied.
Thuis nog eens wat boeken erop naslaan, ik wil er alles van weten.

Nauwelijks bijgekomen van al die indianenverhalen belanden we in een wat vlakker deel van alweer Arizona.
Langs de weg stond aangegeven dat er daar vlakbij nog de resten te zien waren van een inslag van een meteoriet.
Aldaar aangekomen zien we idd de immens grote (hoe kan het ook anders hier in Amerika) krater.
Een heel museum is erbij gebouwd met daarin een filmzaal en giftshop. Erg indrukwekkend en weer een leermomentje erbij voor de jongens.
Wat wel grappig was was dat er daar ook vier Amish people waren, twee vrouwen en twee mannen.
Jimmy vroeg zich af of dat die twee mannen wetenschappers waren. Helemaal gek was die opmerking niet vond ik, ze zouden er ook zo voor door kunnen gaan.
Bijzonder volkje die Amish, alles moet volgens die twee wetenschappers :) volgens de regels, ze hadden bijvoorbeeld de kleding aan die bij dit volk hoort en de twee Amish vrouwen mochten niet mee de krater bezichtigen, zij moesten bij de ingang blijven wachten. Ze gedroegen zich ook onderdanig, hadden ook die typische kleding aan en zo'n kapje op hun hoofd.
Met die mannen en vrouwen was geen enkel contact mogelijk. Omdat ik nieuwsgierig was probeerde ik contact te maken, al was het maar oogcontact maar dat kan je echt wel vergeten.
De vrouwen kijken naar de grond, communiceren onderling ook niet en die twee mannen deden alsof zij de enige twee daar aanwezig waren.
Zij communiceerde wel met elkaar maar negeerde andere mensen om hun heen.
Zij vermeden ook enig oogcontact met anderen door juist rechtop te gaan staan of te lopen en daarbij een heel zelfverzekerde houding aan te nemen en keken over iedereen heen. Apart hoor!
Oja, en weet je, later kwamen we ze tegen in een grote auto bij de Walmart, dat terwijl we Jimmy net hadden uitgelegd dat de Amish people alleen gebruik maken ongemotoriseerde voertuigen haha.
Laatst een documentaire gezien op tv waarin ze jonge mensen volgden die de Amish ontvluchtten.
Sommige Amish jongelui vonden daarbuiten wat ze zochten maar anderen die 'ontsnapt' waren keerden na verloop van tijd toch weer terug, want éénmaal buiten was er geen contact meer mogelijk met familie enz.
Even verderop kwamen we een aardige man uit Nederland tegen.
Even lekker Hollands lullen. Hij was al gepensioneerd en had altijd in het onderwijs gewerkt. Een tijdje geleden had hij in Amerika een camper gekocht en gaat daar een paar maanden per jaar mee rondrijden in Amerika en de rest van het jaar issie gewoon in Nederland. Ook een goed idee!
Naar mate de afstand verstrijkt veranderd de temperatuur ook, het wordt warmer. Lekker ijsjes eten...